Erasmus+ aneb Ponoření do tajů finského školství

Finské školství je považováno za jedno z nejlepších na světě. Jak vlastně funguje finský systém vzdělávání? V čem tkví jeho originalita? Jak se jejich školní prostředí liší od toho našeho? Odpovědi na naše otázky nám přinesl projekt Erasmus+ určený pro učitele.

Náš týdenní program, který se konal ve dnech 10. – 15. června 2024 v Helsinkách, nesl název The Secret of Finnish Education: Phenomenon-based Learning a byl veden organizací Europass Teacher Academy. Kurz byl veden lektorkou, která nás po celý týden, v několika blocích denně seznamovala s různými přístupy, které jsou uplatňovány ve finském vzdělávacím systému od mateřských školek, přes základní školství až po střední školy. Základním principem tohoto systému je vzbuzovat v žácích zájem o poznávání a pomáhat jim hledat odpovědi na tyto otázky. V procesu učení je kladen důraz na spolupráci, práci ve dvojicích a v týmech. Zároveň jsou propojovány různé předměty a hledají se mezipředmětové vztahy, které přispívají k tomu, že žák získává ucelený přehled a vhled do problematiky. Učitelé v tomto procesu fungují jako koordinátoři a průvodci na cestě k hledání odpovědí.

Součástí kurzu byly také dvě exkurze. Tou první byla návštěva vzdělávacího centra Omnia. Středisko funguje při helsinské univerzitě a je označeno pojmem makerspace, protože je opravdu místem, kde se něco tvoří. Jednak zde nabízejí možnost studentům vysokých škol v rámci tzv. start-upů. Jedná se o podporu těm, kteří přijdou s inovativním nápadem a potřebují pomoct s jeho realizací. Středisko nabídne odborníky, kteří se jim budou věnovat, i prostory pro setkávání. Studenti tak mají možnost rozjet svůj business bez počátečních nákladů. K dispozici mohou dostat ekonomy, právníky, IT specialisty apod. Programy fungují jako granty financované městem. Další část střediska je určena široké veřejnosti a školám. Najdete zde pracoviště určené pro 3D tisk, učení skrze virtuální realitu, nahrávací studio apod. Vše je volně k dispozici a funguje na základě rezervačního systému.

Druhá exkurze nám umožnila seznámit se s helsinskou knihovnou Oodi. Toto označení je však nepřesné. Celá budova je totiž obrovským komplexem, který je skutečným centrem vzdělávání a opět široké veřejnosti nabízí zdarma mnoho možností, jak se vzdělávat a pracovat na sobě. V několika patrech najdeme technické zázemí pro velkoformátový tisk, 3D tisk atd. Jsou tu prostory, které mohou návštěvníci využívat např. pro společné vaření, kde si mohou vypůjčit šicí stroje apod. Mladí muzikanti zde najdou půjčovnu hudebních nástrojů nebo mají možnost využít nahrávací studio. Nejvyšší patro pak tvoří knihovna, která funguje zároveň jako jedna velká studovna. Těch možností je zde opravdu nespočet a určitě jsme na mnoho z nich zapomněly.

Finský vzdělávací systém nám otevřel oči. Je zřejmé, že frontální výuka, která v našich školách stále převažuje, je cestou do pravěku. Uvědomily jsme si, jak důležité je změnit způsoby, kterým předáváme znalosti našim studentům, jak důležité je spolupracovat a vyrazit na cestu, která bude pro žáky efektivnější a přínosnější.

Mgr. Markéta Palátová, Ing. Blanka Kortánová

Naše pracovní skupina: finská lektorka s učiteli z Polska, Maďarska, Německa a České republiky
Praktická část projektu, práce ve skupinách
To top