Výměnný pobyt ve Švýcarsku

Kvůli covidové epidemii jsme byli schopni až po 7 letech obnovit tradici výměnných pobytů se švýcarskou školou Schule Arni Landiswil. Naši studenti tak měli možnost strávit necelý týden ve Švýcarsku.

Naše cesta začala v neděli 12. 5. ráno před gymnáziem, kde nás naložil autobus. Čekala nás dlouhá cesta do Švýcarska. Kvůli dopravním komplikacím se náš příjezd zpozdil, a my tak do Arni dorazili o 2 hodiny déle, než bylo původně plánováno. Následně si nás rozebraly hostitelské rodiny.

První den v Arni jsme strávili v tamní škole, kde proběhl tzv. Kennenlernentag. Švýcarští studenti si pro nás připravili různé aktivity, při kterých jsme se lépe poznali a museli mezi sebou komunikovat v cizím jazyce. Během dopoledne jsme také navštívili místní sýrárnu. Zjistili jsme mnoho zajímavostí o výrobě sýra a také jsme měli možnost ochutnat čerstvý ementál. Jeho název je odvozen od blízké řeky Emme, která protéká údolím (německy das Tal). Po obědě, který nám připravili studenti, proběhlo oficiální přivítání. Žáci 4. – 6. tříd zahráli a zazpívali švýcarské písně a také národní hymnu. Odpoledne jsme si mohli vyzkoušet švýcarský národní sport Hornussen a poté jsme si prohlédli Arni a jeho blízké okolí.

Druhý den nás čekal výlet do švýcarských Alp. Lanovkou jsme vyjeli na horu Niederhorn, ze které jsme měli okouzlující výhledy nejen na již zmíněné Alpy, ale také na jezero Thunersee. Dolů jsme se vydali pěšky a pár kilometrů jsme sjeli na vypůjčených koloběžkách až k pozemní lanovce, která nás dopravila již k zmíněnému jezeru Thunersee, kde jsme se nalodili. Lodí jsme dopluli na konečnou, do 11. největšího města ve Švýcarsku, Thunu. Prošli jsem si toto malebné město a vrátili se zpět do Arni.

Třetí den se oproti úterý nesl v městském duchu, protože jsme navštívili hlavní město Švýcarska, Bern. Procházku městem jsme začali v zahradách Rosengarten, kde jsme měli nádherný výhled na město. Dále jsme se přesunuli do centra, kde na nás čekali švýcarští studenti s připravenými aktivitami, díky kterým jsem se dozvěděli mnoho zajímavých informacích o Bernu. Během této aktivity jsme také navštívili mnoho bernských monumentů, jako je např. Zytglogge, Federal Palace of Switzerland, Bärengraben, Bern Münster Cathedral of St. Vincent a mnohé další. Během oběda jsme měli zhruba dvouhodinový rozchod, po kterém jsme pokračovali v poznávání Bernu. Naše cesta směřovala k bernské zoo a vedla podél švýcarské národní řeky Aare. Bernská zoo je specifická tím, že má dvě části, a to placenou část a část pro veřejnost. My jsme v části pro veřejnost měli možnost vidět např. kamzíky nebo kozorožce.

Naše první zastávka předposlední den byla továrna na čokoládu v Brocku – Maison Cailler. Zde jsme navštívili muzeum, ve kterém jsem se dozvěděli mnohé z historie čokolády, samotného procesu výroby čokolády a také jsme měli možnost ochutnávky. Po prohlídce čokoládovny jsme zajeli do malebného středověkého městečka Gruyères. Zde jsme měli zhruba hodinku času na prohlídku města. V Arni na nás čekala rozlučková grilovačka. Starosta Arni řekl pár slov na rozloučenou, hostitelské rodiny připravily jídlo na občerstvení, a my si jenom užívali poslední večer ve Švýcarsku.

Poslední den jsme se rozloučili s hostitelskými rodinami, novými přáteli a vydali se zpět směr Česká republika. Abychom si cestu zpříjemnili, udělali jsme zastávku v německém městečku Lindau. Zpět do Pacova jsme přijeli zhruba okolo 11. hodiny večerní.

Tento výměnný pobyt jsme si všichni moc užili, poznali jsme mnoho nového, ochutnali švýcarské speciality, procvičili si němčinu. Velké díky patří našim paním učitelkám, že tuto akci připravily, a také Městu Pacov, že nám poskytlo finanční podporu na tento zájezd.